? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, January 28, 2010

masyarakat bersuara dalam kalangan belia

Kebebasan bersuara dalam kalangan belia

Apa yang membezakan golongan belia pada masa dahulu dan belia dengan pada masa ini hanyalah ‘kebebasan suara’ mereka yang sedikit terbatas. Bukannya terbatas langsung. Belia dahulu bebas berdemonstrasi di jalanan dan tidak pada zaman sekarang. Golongan Belia dahulu bebas melontarkan pandangan dan idealisme masing-masing di kawasan umum di dalam kampus, tidak seperti hari ini.

Pada saya semua itu tidak menghalang proses pengembangan intelektual belia langsung. Golongan Belia masih bebas beraktiviti dan berpersatuan. Golongan belia masih bebas mengasah bakat komunikasi dan kepimpinan di dalam bilik² persatuan, bilik² mesyuarat dan juga dewan² kuliah yang tertutup dengan izin. Jika golongan Belia ada isu yang dibawa keluar masih ada ruang yang lebih ’sopan’ Paling tidak pun jika akta-akta tidak dipinda buat masa sekarang, belia masih boleh melontarkan idealisme mereka melalui laman² blog sepertimana yang sedang anda baca sekarang. Tiada dalam akta-akta melarang golongan belia berideologi menggunakan media alternatif ini. Apatah lagi jika belia itu menyamar dirinya. Tidak bebaskah itu?

Seperkara lagi yang perlu dibezakan adalah, perbezaan zaman dahulu dan sekarang. Golongan belia dahulu bebas melakukan aktiviti seperti berdemonstrasi dan menjaga kebajikan masyarakat adalah kerana masa mereka yang agak terluang. Sistem dahulu mengamalkan sistem penggal yang bermakna setahun hanya sekali peperiksaan utama.

Mampukah belia hari ini mengikut jejak langkah belia dahulu yang mempunyai banyak masa terluang untuk membangunkan sahsiah dan kepimpinan diri? Jika betul ada sesuatu yang perlu diubah bagi melahirkan belia yang benar-benar berdaya saing bukan sahaja dalam bidang akademik, maka cadangan saya adalah sistem semester dan silibus akademik yang padat itulah perlu diubah.

0 comments: