? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, March 26, 2010

Teknologi dan pendidikan



Teknologi dan pendidikan
Wawasan 2020 yang diumumkan pada tahun 1991 telah mencadangkan beberapa panduan untuk kemajuan negara Malaysia dalam abad kedua puluh satu. Untuk mencapai objektif menjadikan Malaysia sebagai negara maju pada tahun 2020 (Mahathir 1991), penggunaan sains dan teknologi secara pesat amat perlu. Malaysia perlu melahirkan tenaga kerja mahir yang bukan sahaja mempunyai kepekaan terhadap profesionalismanya tetapi juga sentiasa bersedia untuk menerima perubahan.

Pendidikan sebagai satu institusi sosial memainkan peranan yang penting dalam penyediaan tenaga kerja pakar, teknikal dan profesional. Pendidikan juga dapat membentuk sikap, nilai serta set minda seperti bersedia untuk menerima perubahan, inovasi serta penggunaan sains dan teknologi dalam bidang kerja dan kehidupan seharian terutamanya di kalangan generasi muda. Dari segi pembentukan sebuah negara, pendidikan menyediakan belia-belia untuk hidup sebagai warganegara yang baik. Menerusi pendidikan, asas-asas kemahiran berbahasa dibentuk. Di Malaysia, kemahiran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris dan bahasa-bahasa ibunda dibentuk dan diperteguhkan menerusi sistem pendidikan. Ini sangat penting kerana dalam konteks ledakan ilmu dan globalisasi penguasaan bahasa menjamin keyakinan seseorang warga Malaysia itu untuk berkomunikasi secara baik dan kemas.
Dalam situasi tertentu konsep sosialisasi atau pembudayaan digunakan untuk merujuk kepada proses pendidikan. Secara umum, pembudayaan itu merujuk kepada proses seseorang individu menguasai ilmu pengetahuan, nilai-nilai, norma, sikap dan lain-lain. Dengan perkataan lain, ia merujuk kepada proses menghayati dan menerima budaya masyarakat di sekeliling. Menerusi pembudayaan, seseorang itu dididik menjadi manusia yang berperanan sebagai anggota masyarakat. Jadi dari segi konsep, pembudayaan adalah lebih luas daripada konsep pendidikan formal. Ia merangkumi proses-proses didikan awal di rumah sehinggalah ia didedahkan kepada agensi-agensi lain semasa remaja dan dewasa.

Berbagai-bagai takrifan telah diberikan mengenai teknologi pendidikan
"Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia, peralatan, teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan"
(Crowell (1971):Encyclopedia of education)
"Teknologi dalam pendidikan ialah penggunaan kemahiran dan teknik moden dalam keperluan latihan, yang meliputi kemudahan belajar dengan menggunakan persekitaran setakat mana ianya menimbulakn pembelajaran"
(Uhwin Derek (1976): Applying Educational Technology)
Kesimpulan: Teknologi pendidikan ialah satu sistem yang meliputi alat dan bahan media, organisasi yang digunakan secara terancang bagi menghasilkan kecekapan dalam pengajaran dan keberkesanan dalam pembelajaran.

Perubahan kurikulum pendidikan
Perubahan pada kurikulum sekolah adalah perlu sejajar dengan perubahan-perubahan guna tenaga manusia. Justeru itu Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah diperkenalkan didalam sistem pendidikan Malaysia. Kurikulum perlu bersifat futuristik di mana keperluan masa kini dan masa hadapan dapat dipenuhi oleh sistem pendidikan. Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR –1983) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM – 1988) telah diwujudkan untuk membentuk satu konsep kesepaduan antara perkembangan intelek, rohani, emosi dan jasmani individu secara menyeluruh. Atas kesedaran inilah usaha menerapkan nilai-nilai murni disarankan dalam setiap matapelajaran. Ini bersesuaian sekali dengan gagasan untuk membina masyarakat penyayang yang disarankan oleh Wawasan 2020.
Satu hakikat penting yang perlu kita sedari ialah bahawa walaupun sekolah berada di tengah-tengah masyarakat dan sentiasa terdedah kepada gelombang penghidupan, berbanding dengan tempat-tempat lain, ia masih merupakan satu-satunya tempat yang terkawal buat masa ini. Maka tidak hairanlah jika ramai mengharapkan kepada sekolah: ibu bapa mengharapkan kepada sekolah dapat menjadikan anak-anak mereka manusia; masyarakat mengharapkan kepada sekolah dapat melengkapkan generasi muda dengan nilai-nilai dan budaya bangsanya; majikan mengharapkan kepada sekolah dapat melahirkan sumber manusia yang sesuai dan berkualiti; dan negara pula mengharapkan kepada sekolah dapat menjayakan pembentukan warganegara yang baik. Sekolah dianggap sebagai benteng penyelamat anak didik, generasi muda dan pewaris bangsa.
Memikirkan tentang pendidikan adalah memikirkan tentang rupa bentuk manusia, jenis ketrampilan, matlamat-matlamat yang amat diperlukan untuk kesejahteraan sosial dan mutu serta memikirkan tentang kewujudan tamadun yang lain.

(Hanna Hloborn Gray)

Perubahan pada sistem pendidikan

Reformasi pendidikan melibatkan kajian semula serta melakukan perubahan-perubahan terhadap sistem pendidikan. Ini dilakukan untuk memperbaiki dan meningkatkan lagi kemampuan sistem pendidikan untuk memenuhi keperluan semasa. Sistem pendidikan yang berwibawa mestilah bersifat dinamis dan ia perlu mengalami reformasi.
Pengurusan dan kepimpinan bagaikan dua permukaan wang siling, iaitu wujud satu simpulan yang akrab dan bersepadu. Pengurusan yang baik, cekap dan berkesan mencerminkan kualiti kepimpinan dan sebaliknya. Pengurusan dan kepimpinan mestilah berkualiti dan berwibawa untuk mencapai objektif dan matlamat kumpulan atau organisasi. Aspek pengurusan dan kepimpinan menjadi kritikal kerana institusi pendidikan adalah satu institusi sosial. Umpamanya, jika sesebuah kilang itu tidak dapat menghasilkan barangan yang menepati piawaiannya, barang tersebut boleh dibuang atau diproses semula. Seandainya pengurusan pendidikan gagal, anak didik yang terbentuk itu tidak mudah untuk dirungkai atau diolah semula.
Falsafah Pendidikan Negara.
Misi Kementerian Pendidikan Malaysia adalah untuk membangunkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia dari segi kualiti bagi memperkembangkan potensi individu sepenuhnya dan memenuhi aspirasi negara. Misi ini kemudianya telah dimasukkan ke dalam Akta Pendidikan 1996.
Dasar Pendidikan negara perlulah berdasarkan kepada suatu falsafah yang jelas. Falsafah ini hendaklah merangkumi kepentingan agama, kaum, demografi, keperluan semasa dan sebagainya. Falsafah merupakan rumusan yang mengandungi ciri-ciri sahsiah pelajar seperti yang dihasratkan.
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggung jawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.
(Falsafah Pendidikan Negara 1990 halaman 6)

Penggunaan Teknologi Maklumat
Kerajaan telah menubuhkan Koridor Raya Multi-media dimana ia telah dapat membangunkan teknologi maklumat di Malaysia. Maklumat-maklumat dari seluruh dunia dapat dihubungkan terus kepada pengguna. Penggunaan teknologi maklumat secara yang betul dan bermoral akan memberi manfaat akan tetapi penyalahgunaan teknologi maklumat adalah sebaliknya. Teknologi maklumat akan meruntuhkan sempadan politik negara-negara di dunia ini.
Pendidikan di Malaysia maju setapak lagi dengan penubuhan Sekolah Bestari di mana penggunakan multi-media dijadikan asas pendidikan.


Pendemokrasian Pendidikan
Globalisasi dan imperialisme pendidikan telah menjadikan kerajaan peka terhadap peluang pelajaran bagi penduduk di kawasan luar bandar. Pendidikan di luar bandar perlu diberi perhatian yang sama seperti sekolah di bandar. Masalah kekurangan guru terlatih, taraf kesihatan yang rendah dan kekurangan prasarana yang berkualiti merupakan faktor penghalang proses pembinaan sahsiah, bakat dan kebolehan kanak-kanak.
Untuk merealisasikan pendemokrasian pendidikan, kerajaan telah memberi peruntukan-peruntukan yang boleh dimanfaatkan termasulah membina asrama-asrama bagi membolehkan pelajar-pelajar menikmati kemudahan. Dalam Rancangan Malaysia Kedua, kerajaan telah membina sepuluh sekolah menengah sains dan berpuluh-puluh lagi asrama diseluruh pelusuk negara.


Agama Dan Gejala Sosial
Mari kita renung rencana berikut;
Jumlah kes juvana makin meningkat dari sehari ke sehari. Dalam tahun 1997, jumlah kes juana yang didapati bersalah oleh mahkamah ialah 4,590 kes dan angka ini terus meningkat. Dalam tahun 1998 terdapat 6,338 kes juana yang didapati bersalah oleh mahkamah. Penambahan kes dari tahun 1997 hingga tahun 1998 adalah 38.08 peratus.

Thursday, March 18, 2010

belia dan pendidikan

Integrasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

Teknologi telekomunikasi dan multimedia pada masa kini digunakan secara global dan revolusi ini telah meresap ke semua sektor dalam kehidupan masyarakat. Untuk mengharungi cabaran ini serta mencapai matlamat Lebuhraya Multimedia (MSC) dan Wawasan 2020, inisiatif untuk mengintegrasikan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran adalah tepat pada masanya. Penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran akan dibincangkan mengikut aspek pengajaran guru (guru menggunakan ICT) dan aspek pembelajaran (murid menggunakan ICT). Dalam konteks pembelajaran, penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran boleh dikategorikan sebagai tutorial, penerokaan, aplikasi dan komunikasi. Dalam konteks pengajaran pula ICT digunakan sebagai tutor dan alat demonstrasi. Perbincangan ini juga menghubungkaitkan antara teori-teori pembelajaran dengan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Seterusnya perbincangan meliputi peranan pemimpin sekolah dalam membentuk budaya ICT melalui pembinaan polisi dan pelan pembangunan; pemantauan resos dan program perkembangan staf disamping peranan guru dan sokongan pihak luar terhadap integrasi ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Teknologi bersepadu terkini mempunyai kelebihan menggabungkan visual realistik dengan teks dan suara dan berupaya membenarkan pelajar menggunakannya dalam apa juga cara. Melalui integrasi ICT beberapa perubahan dan pendekatan proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Antaranya ialah perubahan fokus daripada pengajaran berpusatkan guru kepada pengajaran berpusatkan pelajar. Dalam hal ini pelajar menjadi fokus kepada aktiviti pembelajaran yang berorientasikan kepada proses penerokaan dan penemuan berdasarkan kepada teori konstruktivisme. Bill Gates (1999), dalam bukunya Business @ The Speed of Thought yang menyatakan komputer peribadi dapat mengubah kaedah pembelajaran tradisional yang memerlukan guru memberi arahan kepada pendekatan ‘hands on’ dan menggunakan sepenuhnya sifat inkuiri yang ada dalam diri pelajar. Komputer peribadi membolehkan mereka meneroka maklumat mengikut kapasiti masing-masing.

Pengenalan kepada ICT telah membawa kepada sikap yang positif di kalangan pelajar. Ini kerana ICT menyediakan peluang yang luas dalam aktiviti pembelajaran berbanding dengan kaedah tradisional . Melalui penggunaan internet pelajar boleh menimba ilmu pengetahuan serta contoh-contoh yang praktikal. Kemudahan hipermedia dan multimedia telah memudahkan pendekatan dan kaedah belajar yang tidak mungkin dapat dilaksanakan sekiranya menggunakan kaedah tradisional. ICT menyediakan kaedah dengan memberi penekanan kepada penciptaan dan penerokaan ilmu secara aktif selain daripada menerima ilmu secara sehala sahaja.
Holmes (1999), memberikan pandangan bahawa integrasi teknologi dalam P&P memerlukan guru yang bersedia dan fleksibel dalam menggunakan teknologi dalam kaedah pengajaran harian dengan mata pelajaran yang diajar. Mempelajari bagaimana menggunakan komputer belum mencukupi untuk membolehkan guru menggabungkan teknologi dalam P&P. Elemen yang penting dalam mengintegrasi teknologi ialah pemahaman guru terhadap isi pengajaran dan implikasi berhubung dengan teknologi. Satu kajian ( Bahrudin, Mohamad Bilal & Muhammad Kasim 2001), menunjukkan bahawa ICT dapat membantu mengatasi kelemahan pendidikan sains yang diajar secara tradisional serta penglibatan guru dalam penggunaan komputer secara lebih produktif. Guru harus mengintegrasi kemahiran teknologi dan peluang pembelajaran secara konstruktivis untuk melihat keberkesanan penggunaan teknologi.

Beberapa kajian (Abdul Rahim, 1998a; 1998b) telah menunjukkan bahawa terdapat beberapa stail pembelajaran di kalangan murid. Ada yang lebih selesa belajar secara konkrit berbanding dengan secara abstrak. Ada yang dikategorikan sebagai ‘field dependent’ berbanding dengan murid ‘field independent’.(Abdul Rahim Saad, 2000). Aktiviti-aktiviti pengajaran bagi murid yang suka secara abstrak atau tergolong dalam ‘field independent’ adalah mudah tetapi bagi murid yang belajar secara konkrit atau tergolong dalam ‘field dependent’ mereka akan mudah faham seperti beberapa konsep, prinsip, peraturan dan hukum sekiranya terdapat pelbagai bahan ilustrasi, rajah, latihan atau amalan. Ini bermakna murid-murid ini diberi peluang menggunakan kesemua panca indera semasa proses pembelajaran berlaku.
Dalam keadaan ini terdapat peranan ICT dari segi meningkatkan mutu dan mempelbagaikan penyampaian dan pengajaran melalui penggunaan internet, bahan-bahan multimedia disamping bahan pengajaran yang sedia ada. Bahan-bahan multimedia interaktif dibangunkan dengan dengan menggunakan bahan visual grafik, teks, muzik, video serta animasi yang membantu mengukuhkan lagi kefahaman pelajar terhadap sesuatu konsep.

Melalui penggunaan komunikasi elektronik (e mail), net meeting, chat room dan sebagainya guru dan murid dapat bertukar-tukar idea sesama sendiri atau dengan guru dan pelajar dari sekolah yang lain. Pertukaran maklumat dengan sekolah dari luar negara akan lebih digalakkan memandangkan faedah dari segi meningkatkan komunikasi guru dan murid disamping mendapat ilmu baru mengenai kebudayaan dan negara masing-masing.

Integrasi ICT dalam P&P merupakan perkara yang penting dan memerlukan sokongan serta usaha yang bersungguh-sungguh di antara pemimpin sekolah, guru, pelajar dan semua pihak. Sekolah tidak ada pilihan lain melainkan menerima perubahan dan fenomena ICT serta guru-guru perlu cepat menguasai ilmu dan ketrampilan ICT untuk diterapkan di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Untuk itu penglibatan pemimpin sekolah dalam membina polisi, pelan pembangunan ICT dan sokongan terhadap program pembangunan staf adalah menjadi teras utama. Sokongan dan sumbangan pihak luar harus dilihat sebagai satu peluang untuk memantapkan penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Wednesday, March 10, 2010

Belia dan Pendidikan

Penggunaan teknologi komunikasi di kalangan belia meningkatkan isu sosial di Malaysia.

Pepatah Melayu menyatakan pemuda harapan negara, pemudi tiang negara sebagai perangsang dan penguat semangat. Memetik kata-kata aluan YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sempena Minggu dan Hari Belia Negara 2005, beliau mengingatkan bahawa para belia adalah waris kepimpinan negara pada masa hadapan dan menaruh keyakinan yang tinggi kepada generasi muda negara. Belialah yang menjadi tenaga penggerak kepada usaha untuk menyuburkan kemakmuran dan keharmonian yang telah terbina sekian lamanya di Malaysia. Maksud tersirat dan tersurat daripada pemikiran YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ini ialah beliau mahu melihat penglibatan golongan belia memainkan peranan yang maha penting ke arah mempercepatkan dan melonjakkan arus pembangunan dan kemajuan negara yang dicintai ke satu tahap yang akan dikenang dan dibanggakan oleh pewaris generasi yang akan datang.

Golongan belia di negara ini pada keseluruhannya berjumlah 9.8 juta orang yang berumur di bawah 40 tahun. Angka ini adalah satu jumlah yang besar dan dapat digunakan oleh negara bagi pelbagai aspek perancangan pembangunan. Apatah lagi menghadapi cabaran globalisasi yang muncul dalam pelbagai bentuk dan rupa serta tidak menentu. Mengimbas ucapan YB Menteri Belia dan Sukan, Datuk Azalina Datuk Othman Said, belia yang berjaya menempuh dan mengatasi halangan-halangan adalah kelompok generasi muda yang telah memperlengkapkan diri masing-masing dengan ilmu, kemahiran dan jati diri yang mantap.

Kelompok belia adalah aset terpenting dalam pembangunan negara. Malaysia memerlukan keupayaan tenaga manusia yang berterusan agar momentum kecemerlangan negara akan terus dipertahan dan dipertingkatkan. Pembinaan keupayaan manusia ini perlu dikemaskini supaya kepakaran dan kemahiran dari satu generasi ke generasi dapat diperturunkan dan dilebarkan ke peringkat persaingan antarabangsa supaya setiap cabaran yang wujud dalam era globalisasi dapat dihadapi dengan pantas dan cekap.

Kerajaan melalui Kementerian Belia dan Sukan dilihat sangat proaktif dalam usaha pembangunan belia sama ada dari segi fizikal, intelektual ataupun spiritual. Program-program yang berterusan di peringkat kampung, daerah dan negeri telah melonjakkan iltizam dan semangat para belia untuk mencipta kecemerlangan. Keyakinan ini dapat diperhati melalui sejarah dasar dan program pembangunan belia di negara ini. Bermula dengan penubuhan Majlis Belia Malaysia (1948), penubuhan Kementerian Belia dan Sukan (dulunya dikenali sebagai Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan 1964), pelancaran Majlis Perundingan Belia Negara (1972), penggubalan Dasar Belia Negara (1997) seterusnya Pelan Tindakan Pembangunan Belia Negara (Pembina) 2001-2010, Program Latihan Khidmat Negara (2004) dan terkini Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IPPBM) yang akan berfungsi sebagai pusat penyelidikan yang mengkaji pelbagai aspek aliran dan pembangunan generasi muda dan kaitannya dengan perubahan yang berlaku di peringkat nasional, serantau dan antarabangsa.

Melalui IPPBM ini, harapan kita ialah pelbagai program penyelidikan yang dilaksanakan nanti dapat dijadikan input untuk meningkatkan pembangunan positif belia dan negara terutamanya penggunaan teknologi komunikasi . Di samping itu juga hasil kajian berkenaan dapat menilai semula dan mempertingkatkan dasar dan rancangan-rancangan pembangunan sumber tenaga manusia dengan mengambilkira kepentingan penilaian pendidikan, teknikal, vokasional dan rancangan-rancangan yang berhubungkait dengan dasar-dasar yang dilaksanakan oleh kerajaan.

Tidak juga keberatan jika kita mengusulkan agar IPPBM dapat mencetuskan formula menyeluruh yang terbaik untuk mencapai tujuan personaliti unggul (towering personality) seperti yang diketengahkan oleh YAB Perdana Menteri. Melalui formula ini, kebolehan, keupayaan, kepakaran, kemahiran, fleksibiliti, ilmu pengetahuan, sikap, semangat ingin maju dan keunggulan kepimpinan dapat ditanam dan disuburkan dalam setiap individu belia Malaysia.


Walau bagaimanapun penggunaan teknologi maklumat menimbulkan pelbagai isu sosialdalam kalangan belia. Antaranya Malaysia yang mempunyai penduduk 25.6 juta orang mencatatkan lebih 18,070 siswazah yang menganggur. Sebahagian besar daripada mereka tentunya golongan belia yang mempunyai potensi besar ke arah pembangunan dan kemajuan negara. Pelbagai sebab musabab diberikan untuk mewajarkan lambakan pengangguran ini. Datuk Johan Jaafar berpandangan bahawa wujud dua mitos mengenai kewujudan siswazah menganggur. Mitos pertama ialah tidak boleh berbahasa Inggeris dengan baik dan lancar sementara mitos kedua ialah menganggur kerana salah memilih kursus iaitu kursus yang tidak ada nilai ekonomi selepas keluar dari universiti. Terdapat faktor-faktor lain yang begitu besar pengaruhnya terhadap kewujudan penganggur ini.

Pendidikan di Malaysia boleh diletakkan dalam kategori yang tersendiri kerana telah berjaya melahirkan ribuan tenaga kerja dalam pembangunan negara. Pada tahun 70-an dulu, kerajaan telah mengambil langkah proaktif untuk menghantar anak-anak belia kita yang pintar ke luar negara bagi menambah tenaga pakar. Mereka ini mengambil pelbagai jurusan kritikal seperti kejuteraan, perubatan, ekonomi, sains, teknologi, undang-undang dan sebagainya seterusnya kembali ke tanah air menjadi kelompok elit dalam pentadbiran dan pembangunan negara. Mereka inilah yang menjadi birokrat, teknokrat dan pemimpin negara. Di tangan merekalah corak pembangunan negara dibentuk dan dicanai.

Ketika kita mengungkit siswazah yang memiliki mentaliti memilih kerja selepas menamatkan pengajian di universiti dan agak malas untuk melaksanakan kerja yang tidak sepadan dengan kelayakan, pekerja-pekerja dari Indonesia, India, Vietnam, Nepal, Bangladesh dan Kampuchea memilih untuk bekerja di Malaysia. Kerajaan telah mengambil inisiatif memperkenalkan pelbagai skim seperti Skim Latihan Siswazah Menganggur sebagai jalan keluar sementara kepada persoalan ini. Mereka tidak mempunyai kemahiran yang diperlukan untuk jawatan yang dimohon.

Kementerian Belia dan Sukan turut mempunyai institusi tersendiri untuk membekalkan khidmat kepakaran seperti Institut Kemahiran Tinggi Belia Negara yang telah diperuntukkan RM800 juta dalam Rancangan Malaysia Kelapan. Bagi mengelak siswazah menganggur, Kementerian Belia dan Sukan turut mewujudkan Rakan Belia Tani dan Rakan Tani dengan harapan dapat mendekatkan golongan belia dengan sektor pertanian. Perkongsian pintar di antara Kementerian Belia dan Sukan dan Kementerian Perindustrian dan Indistri Asas Tani ini adalah langkah bijak kerajaan bagi menyediakan peruntukan kewangan dan latihan kepada kelompok belia bagi membantu membangunkan sektor pertanian yang dikenalpasti memberi pulangan yang lumayan jika dilaksanakan dengan betul dan berkesan.


Cabaran-cabaran kecemerlangan


Memang diakui betapa pentingnya penguasaan ilmu terhadap sesebuah negara. Kita ingin sekali melihat para pelajar, remaja dan belia kita mendapat bukan sekadar 17A malahan 20A atau 30A supaya sepuluh universiti terbaik di dunia akan dipenuhi oleh belia-belia pintar dari Malaysia. Teknologi komunikasi meningkatakan isu sosial dalam kalangan belia.

a) Jati diri

Jati diri gologan belia terhakis akibat terlalu terdedah dengan isu-isu yang global seperti mengamalkan budaya barat dalam kehidupan mereka.Belia termasuk remaja kini terpaksa berhadapan dengan cabaran sosial seperti dadah, gangsterisme, budaya hedonisme dan siber seks akibat daripada penggunaan teknologi komunikasi dengan cara yang tidak wajar. Justeru itu kekuatan dalaman sangat mustahak sebagai pendinding kepada pengaruh gejala-gejala ini. Kita tidak mempunyai tanda aras yang piawai untuk mengukur tahap-tahap jati diri seseorang tetapi kita boleh membuat pemerhatian dan penilaian berdasarkan kepada penerimaan terhadap nilai-nilai norma dalam masyarakat. Asalkan memenuhi piawai masyarakat dan memberi kebanggaan kepada mereka, sudah cukup untuk kita memberi kredit cemerlang kepada jati diri belia yang berkenaan.



b) Soft skills

Negara yang maju pada hari ini adalah negara yang meletakkan aspek kemahiran sebagai kunci kejayaan dalam semua bidang hidup. Jepun umpamanya, berbekalkan Revolusi Meiji yang menekankan semangat samurai telah berjaya membentuk kelompok automotif yang mempunyai kelas tersendiri. Sehingga kini jenama Toyota, Honda dan Nissan telah menjadi jenama setiap rumah di dunia. Bagaimana orang-orang Jepun yang kita pernah anggap membuat kereta menggunakan tin milo dahulu telah berjaya dengan cemerlang di pasaran eokonomi dunia. Mereka bukan sekadar membawa imej Jepun malah membawa keyakinan, kualiti dan kepercayaan terhadap kemahiran yang dimiliki kepada masyarakat dunia.Golongan belia dengan penggunaan teknologi komunikasi meningkatkan kemahiran mereka tetapi wujud teori pergantungan.



c)Nilai murni

Penggunaan teknologi komunikasi dalam kalangan belia akan meningkatkan atau menghakis nilai-nilai murni akibat daripada terlalu terdedah kepada perkara yang memudaratkan atau terdedah dengan aktiviti yang tidak yang baik. Nilai-nilai umum yang disepakati ialah seperti hormat kepada orang tua, tatacara pakaian yang sopan, tingkah laku yang baik, ketinggian adab dan mengetahui aspek-aspek yang mengangkat maruah diri dan tidak melanggar batasan moral masyarakat.

Bagaimanapun pembangunan berterusan seolah-olah meminggirkan pembentukan nilai budaya ke atas personaliti individu menjadikan mereka tidak matang. Penekanan berterusan ke atas ekonomi yang memperlihatkan kepentingan nilai materialistik dan pembangunan yang menampilkan kecanggihan infrastruktur serta sektor pendidikan yang menekankan mengenai pencapaian akademik menyebabkan pembangunan sosial seolah-olah sukar beriringan dengan transformasi tersebut dan rongga-rongga yang mengikat nilai dan budaya tidak melalui transformasi yang sewajarnya.

Cabaran utama belia apabila berhadapan dengan ancaman nilai ini ialah keupayaan mengekalkan keluhuran nilai dan budi bahasa yang menjadi lambang kemegahan masyarakat Malaysia zaman-berzaman berteraskan kepada tolak ansur dan sikap saling memahami sesama kaum. Kata orang ”sekali ombak lalu, sekali pantai berubah” sebenarnya adalah hakikat tetapi perubahan itu bergantung kepada persediaan para belia untuk melakukan proses trasformasi dan penyesuaian diri terhadap bentuk perubahan yang akan dialami.

Sepuluh tahun yang lalu kita hanya mengenal fungsi telefon bimbit hanyalah untuk berkomunikasi, kemudiannya bergerak kepada perkongsian maklumat yang sangat terhad melalui penghantaran data secara Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) dan Khidmat Pesanan Multimedia (MMS). Kini, pada 2005 kita didedahkan pula dengan kepelbagaian teknologi komunikasi dengan jaringan telekomunikasi selular generasi ketiga atau 3G. Perkhidmatan yang ditawarkan mampu mengubah persekitaran sosial masyarakat keseluruhannya.

Kesimpulan

Menurut Philip G. Zimbardo dalam bukunya Economic Distribution, pendapatan bergantung kepada produktiviti, nilai perkerjaan dan jangka masa melakukan kerja. Apabila kemahiran dan pengalaman meningkat, produktiviti turut meningkat seterusnya keupayaan untuk menambah pendapatan menjadi lebih baik dan stabil. Sekiranya seseorang belia itu mempunyai tahap pendidikan dan kemahiran yang tinggi, tentulah dia akan mencapai tahap pendapatan maksimum yang lebih pantas. Oleh itu tidaklah diragui lagi bahawa kemahiran adalah salah satu aspek terpenting dalam mencipta siri-siri kecemerlangan.