? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, February 24, 2010

Belia dan Pendidikan

“E- learning” memberikan kesan kepada belia

Perkembangan teknologi banyak membawa pembaharuan dan kesan positif dan negatif kepada masyarakat. Perkembangan teknologi yang dimaksudkan tidak hanya melibatkan aktiviti masyarakat dalam menjalankan kehidupan mereka tetapi ianya juga melibatkan beberapa industri atau bidang dalam negara . Antaranya ialah industri atau bidang pertanian, pengiklanan, perniagaan, pendidikan, dan sukan. Setiap perubahan dan perkembangan yang berlaku bukan sahaja melibatkan eletronik tetapi juga melibatkan peralatan. Untuk itu, kita akan membincangkan mengenai perubahan perkembangan teknologi yang melibatkan aplikasi ke atas elektronik. Sebagaimana yang kita ketahui, antara bidang industri yang berkembang selari dengan perkembangan teknologi adalah dalam bidang perniagaan, periklanan dan pendidikan.
Banyak peluang yang disediakan oleh pihak kerajaan mahupun persendirian bagi memberi laluan kepada belia bagi mendapatkan pendidikan. Tiada sebarang bentuk paksaan malah diberi kuasa untuk memilih jenis atau isi kandungan yang ingin dipelajari bagi belia yang sedang menuntut di institut pengajian tinggi (IPT). Terdapat pelbagai program yang disediakan seperti pengurusan, undang-undang, farmasi, kedoktoran, pemasaran, kejuruteraan dan lain-lain. Sudah tentu salah satu daripada program yang ditawarkan merupakan bidang yang diminati oleh belia.
Belia zaman sekarang sememangnya mudah untuk mendapatkan sebarang jenis pendidikan, bermula daripada pendidikan berbentuk ilmiah sehinggalah kepada bentuk kepakaran bidang. Zaman teknologi yang semakin maju di Malaysia sekarang ini membenarkan belia yang ingin mendapatkan pendidikan tetapi tidak mampu untuk berada di mana-mana institut pengajian tinggi melalui Pengajian Jarak Jauh (PJJ). Segala aktiviti ataupun pembelajaran akan dilakukan atas talian (online).
Ini merupakan persoalan utama bagi golongan belia dalam mendapatkan pendidikan. Menurut pandangan optimist tiada lagi persoalan tiada program yang diminati, tiada masa, tidak berkemampuan ataupun tidak layak. Kerajaan dan pihak persendirian sudah menyediakan segala jenis bantuan dan peluang bagi membantu golongan belia mendapatkan pendidikan ke tahap yang sepatutnya. Keputusan untuk menggunakan peluang tersebut dan mendapatkan pendidikan ke peringkat sewajarnya terletak di tangan belia itu sendiri.

0 comments: